.: REALisme :.  

Posted by admin multimedia in

REALisme merupakan teori yang menekankan negara @ state merupakan aktor terpenting dan bersifat rasional. Hubungan antarabangsa terbentuk daripada tindakan dan interaksi aktor negara. Bagi realisme manusia sememangnya dilahirkan dengan sifat tamak dan itu telah mencerminkan kelakuan negara dan telah menyebabkan perang sering berlaku.

Setiap negara perlu mewujudkan pertahanan dan keamanan negaranya dan negara akan menambah kekuatan militerinya. Perdamaian hanya boleh diperolehi daripada 'balance of power'.

Morality tetap wujud, namun ia bukan matlamat tetapi ia digunakan untuk mencapai objektif (matlamat). Sifat manusia itu mencerminkan dalam kelakuan Negara. Ia tidak memetingkan Negara-negara lain tetapi memetingkan akan Negara(national interest). Sesebuah Negara sanggup melancarkan peperangan kerana untuk mencapai matlamatnya.

Tokoh-tokoh utama kalsikal realisme


Thucydides
Machiavelli
E.H Carr
Morgenthau

menurut klasikal realism, Negara-negara adalah satu-satunya pelaku Negara. Pelaku –pelaku yang lain adalah extension (kesinambungan) kepada Negara. Selain daripada itu, kekuatan sebuah Negara diukur melalui kekuatan militari. Ia telah lama wujud, unsur-unsur ia boleh diperhatikan sejak SM. Menurut tokoh klasikal realisme seorang pemimpin yang berkaliber ialah pemimpin yang mempunyai sifat licik seperti serigala, menakutkan seperti singa.

Menurut tokoh realism, idealism terlalu bersifat normative mengkaji dari sudut apa yang sepatutnya padahal cara yang lebih sesuai ialah mangkaji apa yang sebenarnya. Daripada itu, maka timbul (realism).

Realism telah mengalami beberapa kritikan antara kritikan yang diterima oleh realism maka timbullah funcationalisme.

This entry was posted on Thursday, January 14, 2010 at 3:25 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment